Om en Shelly enhet slår av automatiskt kan det bero på lite olika saker.
Här är en lista som man kan använda för felsökning;
- Den blir för varm
- Den drar förmycket ström
- Spänningen för hög/låg
- Ett schema som slår på/av den
- Auto on/off påslaget
- Scen som styr den
- Kopplad till Google Home med en rutin eller liknande
- Kopplad till Homey med flow
- Kopplad till Home Assistant
- Någon annan kör appen
- Delat med annat Shelly konto
Om man inte hittar vad det beror på så finns det ett trick man kan använda.
Börja med att hitta enhetens ip-adress (Device IP), som du enklast hittar under Settings och Device Information:
Du kan klicka på IP-adressen för att öppna den i en webbläsare eller skriva in den i webbläsaren manuellt.
I slutet på IP-adressen lägger du till /relay/0 så får du upp statusen på enheten. Byt ut 0 mot 0-3 för enheter med fler reläutgångar för att välja rätt.
Här är det sista raden (Source) som är intressant och visar hur den ändrade status senaste gången.
Här är en lista på olika värden:
init | Från uppstart/strömavbrott (Default läge) |
input | Ändrad med en knapp ansluten till SW ingången |
timer | Auto on/off timer |
loopback | Lokalt schema |
http | REST call with http |
WS_in | Web-socket anrop
|
SHC | Ändrad från Shelly Cloud, https://control.shelly.cloud |
Hittar ni fler så mejla gärna till [email protected]
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov